Acne

Bij acne gaat het over een aandoening van de talgklieren. Onze huid heeft op elke vierkanten cm 15 talgklieren zitten, deze produceren huidsmeer, ook wel talg genoemd. Dit huidsmeer wordt afgevoerd via een uitvoergang, dit wordt ook wel het follikelkanaal genoemd, dit zorgt voor een opening (porie) naar de huid. Het kan zijn dat er uit een porie een haartje naar voren komt, dit zijn dan de uitmondingen van de talgklieren en de haarzakjes. Er zijn ook poriën zonder haartjes, dit zijn uitmondingen van de zweetkliertjes. In de puberteit heeft de huid veel veranderingen te verduren, dit komt door de hormonen. De talgklieren in het gezicht, op de rug en op de borst worden groter en produceren hierdoor meer huidsmeer. De talg wordt hierdoor ook dikker en de huid kan deze daardoor moeilijker afvoeren. De uitvoergang van de talgklier wordt hierdoor extra nauw, Er bevinden zich ook bacteriën in de talgklier en die zetten de talg om in vrije vetzuren. Deze vetzuren gaan door de verstopte talgklier heen en zorgen voor een ontsteking (mogelijk). Dan komen er rode puisten, ook wel papels genoemd te voor schijn. In deze puist kan etter voorkomen (pustels). Bij deze fase kan acne ook littekens achter gaan laten. Veel mensen willen deze puistjes uitknijpen of ze krabben aan de ontstekingen, maar hierdoor krijgt iemand juist weer extra en nieuwe ontstekingen. Het is belangrijk dat er op tijd wordt gestart met de behandeling van de huid, als er te laat wordt begonnen kan dit zorgen voor littekens, ook het verkeerd behandelen van de huid kan dit tot gevolg hebben. Acne is er in verschillende vormen, de lichtere vormen van acne genezen vaak zonder de littekens die anders best goed zichtbaar zijn. Maar je kunt het beste de littekens voorkomen. Je zou naar de huisarts kunnen gaan, je komt er dan ook achter dat acne er niet bij iedereen hetzelfde uitziet. Je hebt namelijk de zwarte comedonen, dat zijn de oppervlakkige mee eters, maar je hebt ook de mee eters die onderhuids liggen, dit zijn de witte comedonen. Er kunnen ook ontstekingsverschijnselen ontstaan die zich meer op de voorgrond houden, deze bepalen dan de rode pukkels, ze zorgen voor pijnlijke onderhuidse ontstekingen en voor puistjes. Er zijn verschillende factoren van invloed bij het ontstaan van acne, een verhoogde talgproductie, de invloed van bacteriën in de talgklieren en de verhoorning in de uitvoergang hangen hiermee samen. Ook de invloed van de mannelijke hormonen, androgenen, zijn van invloed op de vorm van acne. Deze androgenen komen ook bij vrouwen voor. Met name in de puberteit hebben veel jongeren last van acne, hier kunnen ze dan iets aan laten doen door bijv. naar de huisarts te gaan. Er zijn verschillende behandelmethoden, maar het is belangrijk zelf van de huid af te blijven zodat deze niet gaat ontsteken.